Interessen blev vakt i sommeren år 2003 med oplevelsen af at blive overhalet af en meget hurtig-accelererende sort bil af ukendt mærke….. det viste sig ved nærmere undersøgelse at være en Chrysler Stratus årgang 2000 eller 2001….

Efterår 2004 kom så den første Chrysler Stratus i eget hus – en 2.5 V6 LE. Lige præcis denne bil viste sig at være lidt et fejlkøb, men det var en meget tillidsvækkende sælger de havde hos Koch Biler i Aarhus og de var også meget imødekommende med at udføre reparation af automatgearkassen og lave et par andre småting. Man skal jo også starte et sted, når der skal læres nyt……
Året efter kom en næsten ubrugt årgang 2001 2.5 V6 LX til salg hos Peugeot i Fausing
– den havde kun gået 39.000 km og var på alle måder tæt på perfekt. Den måtte jeg bare have fat i!
Januar 2008 kom skiftet til Chrysler 300M årg. 2002 2.7 V6 LE
Den havde gået 61.000 km og selvom Stratus’en var virkelig god, kunne skiftet til klassen over tydelig mærkes.
Til forskel fra modellerne før 2002, giver de nye baglygter i klart glas et moderne udtryk. Ideen med Chrysler-vingen på bagklappen er kraftigt inspireret fra afløseren Chrysler 300C og tilføjet til erstatning for det lidt triste “CHRYSLER”, der oprindeligt sad i venstre side.

10 år senere bød muligheden sig for endnu et skifte indenfor mærket – en næsten ny Chrysler 200C 3.6 V6 VVT årg. 2015
Maj måned 2018 var den klar. Bilen var indbyttet hos en forhandler i Kolding og var oprindelig importeret til Letland fra USA. Udover tilføjelsen af tågebaglygte, som er krævet i EU, var der ikke blevet konverteret GPS-system og udstødningen var kraftigt modificeret ( muffler-delete ). Det var ikke til at holde ud at køre med, så en ny måtte der til, før den var klar til at rulle ud på de danske veje. Der var ingen tvivl om at min Chrysler 200C var den første på vejen i DK, da der ikke forelå nogen typegodkendelse på denne specifikke model og importerklæringen krævede en tur omkring et certificeret testcenter i Tyskland, før støjmålingerne var verificeret. Heldigvis er S&S Bilhus specialister i den slags og det var som sådan ikke et problem, udover at der gik en del tid med at få tingene ordnet.
Køremæssigt var springet fra 300M’eren ikke særlig stort – men kabinen var betydeligt opgraderet, ligesom brændstoføkonomien lå i en noget anden liga
Fra et totalsnit i 300M i perioden 2008-2018 på 9,18 km/l, gik den til et snit fra 2018-2024 i 200C til 11,27. Serviceintervallet var nu nede på et enkelt et pr. år, så der var ret mange penge sparet på at skifte. Langture var en sand fornøjelse med et uovertruffent lydanlæg, der gav solid underholdning på vejen. Her er vi kørt omkring Elijah i Bording, efter at have haft udsigt til den hver gang vi kørte på motorvejen fra S&S Bilhus i Snejbjerg.
2024 blev så året, hvor veltjente Chrysler gennem næsten 20 år måtte vige pladsen for “den nye bil i klassen”